Kumpulan Geguritan Filosofi(Wit jagung,Mangsa Tandur,Marang Srengenge,Frase Wengi,Dara,Wit gedhang debog,Wit kambil glugu,Randu alas,Wit ringin,Ceplukan)

Geguritan Filosofi(Wit jagung,Mangsa Tandur,Marang Srengenge,Frase Wengi,Dara,Wit gedhang debog,Wit kambil glugu,Randu alas,Wit ringin,Ceplukan) merupakan kumpulan geguritan tentang filosofi. Makna yang akan dikupas dalam geguritan adalah arti dalam judul geguritan tersebut.

Banyak sekali makna yang bisa kita petik melalui geguritan ini. semisal perenungan hidup, pemaknaan akan peninggalan leluhur yang kini dianggap sebagai hal yang sepele.  Melalui kelasjawa.com, mari kita simak bersama-sama.

  1. Geguritan Wit Gedhang
Geguritan Wit Gedhang ini menggambarkan seorang yang telah tua renta. Dahulu saat umurnya masih muda, ia adalah salah satu pejuang kemerdekaan veteran. Ia membayangkan pada jaman dahulu orang-orang hanya bisa makan bonggol gedhang/pangkal pisang yang letaknya di abwah pohon pisang.

Sekaang, saat tubunya yang tua renta itu sang kakek hanya bisa mengenang perjalannya yang panjang dan penuh derai tangis.

Namun kini ia teringat lagi, kraena cucunya menggambar pohon pisang itu di dalam buku gambarnya.
Mari kita baca geguritanya bersama-sama.

Wit Gedhang

Jare simbah, biyen nalika dadi pejuwang veteran
Para pejuwang mangane mung bongol gedhang
Digodhog campur uyah
Tanpa rasa
Saiki yen simbah ningali wit gedhang
Ing kebon sisih omah
Kaya-kayaa simbah mbrebes
Paningale ngetokake luh
Sok malah mesem dhewe

“Wit gedhang dadi sinandhiku, Ngger”
Gegayuhane simbah pengin kaya wit gedhang
Tetep ngrembaka sanajan dibabat ping sewu cacahe
Duwe anak akeh
Duwe woh mung sepisan
Bubar kuwi mati
Debogku bisa kanggo tancepan wayang
Klikopan debog dipeme bisa dadi tali buntel tempe
Godhongku bisa kanggo mincuk bancakan
Papah ku bisa kanggo dolanan bocah2
Othog-othog, tembak-tembakan utawa boneka rambut dawa
Saiki …
Aku mung bisa nyawang
Gambar wit gedhang ing bukune putuku

Demikian tadi Geguritan Wit Gedhang yang telah kita baca bersama. Semoga bisa menambah wawasan kita tentang arti pentingnya sejarang pejuang kemerdekaan.
Selain itu kita juga bisa bisa merenungkan filosofi dari pohon pisang itu sendiri. geguritan tersebut di tulis pada tanggal 25 feb 2013.


  1. Geguritan filosofi Randu alas
Geguritan filosofi Randu alas ini akan membawa kita ke sebuah pemakaman yang letaknya di desa-desa. Di banyak pemakaman desa, akan sangat mudah di dapatkan pohon randu alas yang besar karena umurnya yang mencapai ratusan tahun. Biasanya tumbuhnya daun dan bunga pada pohon randu alas ini akan bergantian.
Namun seiring berjalannya waktu, pohon randu alas banyak yang tumbang. Bahkan tidak sedikit pula yang ditebang karena alasan kemanan. Melalui geguritan ini kita bsia mengenang pohon randu alas itu.
Yuk kit abaca…

Randu alas

Umure wis kliwat petangatus taun           
Yen mangsa rendheng godhongmu ngrembuyung
Banjur siji mbaka siji kabur kanginan
Sawise iku kembangmu aran plencing nusul ngrembuyung abang
Plencingmu uga nusul mbrodholi pratandha mangsa ketiga wis teka
Randu alas isih panggah satengaha kijingan ing desaku
Isih kukuh, teguh lan puguh netepi janji
 ngiyupi para eyang kang njumenengake desaku
Randu alas dadi seksi tanpa ucap
Mung meneng marang kahanan

Sawijining dina,
Krungu swara graji mesin lan buldoser
Wit Randu alas banjur sumare
Mripate merem
Kanggo selawase

Itulah tadi Geguritan Wit Gedhang yang telah kita baca. Semoga bisa menambah wawasan kita tentang arti pentingnya pohon peningglaan leluhur kita pada jaman dahulu.
Geguritan filosofi Randu alas akan membuat kita bisa merenung akan arti pentingnya menanam pohon. Randu alas bukan hanya disebut sebagai pohon yang mistis karena letaknya yang berada di tengah-tengah pekuburan. Namun lebih dari itu.


3.Puisi Jawa Ceplukan

Puisi Jawa Ceplukan menceritakan pohon ceplukan yang sering dipakai jamu oleh orang dahulu. Mungkin kakek dan nenek kita masih menggunakannya. Pohon dijemur setelah itu di masak. Dan airnya bisa diminum untuk menyembuhkan berbagai macam penyakit.
Namun era sekarang sudah banyak generasi yang meninggalkan jamu tradisional tersebut. Jamu kini tergantikan oleh sensei  dari cina dan obat-obatan atau herbal lain dari luar negeri.
Untuk itu penulis mengenang pohon ceplukan tersebut melalui geguritan di bawah ini.

Ceplukan
Ing ngarep omah iki
Kelingan nate wektu cilik
Aku lan kanca-kanca dolanan ing sawah
Ing sawah iku akeh wit ceplukan
Wujude cilik, duweni woh bunder-bender
Kang kabuntel omah-omahan
Aku lan kanca padha mangan bareng-bareng
Aku kelingan welinge simbah
Kon mbedholke wit ceplukan kanggo jamu

Ing ngarep omah iki
Aku kepengin mbaleni wektu cilikku
Mbedhol wit ceplukan
Nanging wit mau wis ora ana
Amarga sawah wis dadi perumahan
Lan bapakku wis ora gelem jamu wit ceplukan
Pilih jamu sinsei lan herbal

Puisi Jawa berjudul Ceplukan sudah selesai kita baca. Semoga dengan menziarahi pohon ceplukan tersebut kita bisa merenungkan akan kayanya negeri kita. Banyak pohon-pohon dan obat-obatan alami yang bisa tumbuh di tanah negeri kita. Namun sayang, oabat atau jamu banyak diimpor dari luar negeri.  Sungguh terlalu.


4.Geguritan Wit Jagung

Geguritan Wit Jagung mengutip sedikit cerita tentang anak yang mendapatkan nobel perdamaian. Anak tersebut menyebarkan situs pendidikan ke internet melalui “kembang jagung”nya. Sempat kepalanya ditembak karena dianggap melawan pemerintahan yang sah.

Ada peribahasa mengatakan “masih seumuran jagung”. Peribahasa itu dianggap mewakili umur yang memang masih belia dan disamakan dengan umur jagung yang hanya mencapai 3 bulanan saja.
Mari kita baca geguritannya.

Wit jagung
Aku minangka sinandhi
Kanggo umur kang cendhek
Aku minangka piranthi ukur
Kanggo ngerteni jembare lemah
Yen aku isih akeh
tegese lemah isih amba
Lan suwalike

Biyen gambarku nate kanggo
Lambange Pemilihan lurah
Nanging saiki wis ora
Mbuh apa sebabe!

Kembangku nate kabur
Tekan Taliban Pakistan
Nalika bocah umur 14 taun
Kanthi jeneng Malala Yousafzai
Nyebarke kembang jagung liwat situs
Banjur sirahe ditembak kaping pindho 

Demikian geguritan Wit Jagung yang terinspirasi dari cerita seorang anak Malala ini. Dengan membacanya kita bisa memahami tentang filosofi pohon jagung yang sebenarnya.


5.Geguritan Mangsa Tandur

Sebenarnya Geguritan Mangsa Tandur bukan hanya menceritakan para petani saat menanam padi. Namun geguritan ini lebih banyak menceritakan kritikan kepada kaum elite yang duduk di kursi pemerintahan.

Jika kita menanam padi, dan kita rawat dengan baik-baik pasti suatu saat kita pasti akan memanen hasilnya.

Namun akan berbeda dengan memilih calon pemimpin. Sudah kita pilih dengan baik-baik namun hasilnya belum tentu bisa menambah perubahan kearah yang lebih baik. 
Mari kita simak Geguritan Mangsa Tandur ini

Mangsa Tandur

Mangsa panen bakal mijil
Akeh wewaler utawa wong pinter
Padha nrajang nute dalan kamulyan
Nginteri ingkung satengahe pangestunan

Saiki isih mangsa labuh
Mangsa kang kebak tetandur
Nandur kabecikkan
Nandur silaturahmi
Nandur sedhulur
Lan nandur pitutur

Saliyane kuwi kang luwih wigati
Nandur tembung
Nandur gambar
Nandur  janji
Lan nandhur kadher

Nanging sapa ngira,
Lamun wis ketekan mangsa panen
Tetanduran ing mangsa labuh mau
Mung gari tilase
Merga wis kebedhol surasane

Oh, dhasar lamise lambe
Umak-umik tur akeh umuke

Oh, dhasar lunyune ilat
Sawise klakon ngemut drajat
Banjur liyane dipegat

Saat akan ada pemilihan calon pemimpin pastilah banyak caleg atau Balon yang sok akrab dengan kita. Namun setelah terpilih maka mereka seakan lupa dengan janji-janji manisnya yang telah mereka ucapkan sebelumnya.

Demikianlah isi dari Geguritan Mangsa Tandur. Semoga kita bisa memahami gejala ini.


6.Geguritan Marang Srengenge

Geguritan Marang Srengenge menceritakan tentang keadaan orang jaman sekarang. Orang yang berperilaku baik di depan umum dan menyandang pakaian yang bagus. Namun kita tidak bisa melihat perilaku sebenarnya orang tersebut.

Karena mereka berperilaku di depan umum, mungkin saja mereka hanya mencari gengsi atau kehormatan belaka.

Banyak dari mereka yang baik di depan namun di belakanang mereka melakukan hal-hal yang kurang baik, bahkan sangat merugikan orang banyak.

Inilah Geguritan Marang Srengenge
Marang Srengenge
Tembang mijil rame kapiyarsi
Ing wayah esuk kuwi
Nuntun lakumu kang sansaya gedhe
Pangajab ing donya luhurung budi
Saka pinggir cendhela kene
Dak sawang esemmu
Prasasat kembang kang wiwit megrok
Karubung pedhut suci
Ing wayah rina
Lakumu kairing crita
Crita endah
Kang nukulake rasa bungah
Nganggit sewu pangangkah
Nanging, Nalika surup teka
Cahyamu mbruwetake netra
Merga kabar angin anggandha
Nyebar tumindak nepsu sira

Geguritan Marang Srengenge tadi ditulis di Boyolali, pada tanggal 9 desember 2013. Dengan membaca dan memahaminya kita akan menjadi tahu dan waspada. Terlebih orang yang mengumbar pidato di depan umum. Kita tidak tahu bahwa pidatonya itu untuk pencitraan atau benar-benar untuk  kepentingan warga yang mendengarkan.


7.Geguritan Frase Wengi

Geguritan Frase Wengi menggambarkan keadaan jaman sekarang dan jaman dahulu. Jika waktu dahulu, saat malam kebanyakan orang-orang membaca kitab, beribadah serta melakukan hal-hal yang dianggap suci.
Namun berbeda dengan sekarang. Saat malam diartikan sebuah perayaan atau semacam pencarian hiburan. Tidak sedikit yang melakukan hiburan dengan hal-hal yang  kebablasan. Geguritan yang sangat pendek ini semoga bisa menjadi renungan kita bersama.


Frase Wengi
Apa merga swara ngorek
Lan ngengkrik
Wayah iki dasanamane wengi?
Kang biyen dadi wayah kang suci
Kanggo mbabar bab sucine ati
Beda karo wengi iki
Anane mung kacilakan suci*

(*Irah-irahan kempalan cerpen Gunawan Tri Atmojo-Solo)

Geguritan Frase Wengi ditulis oleh penggurit di Karanganyar, pada tanggal 8 Desember 2013. Untuk geguritan memang pendek. Namun sudah mewakili amanat yang disampaikan oleh penulisnya dalam geguritan tersebut.

8.Geguritan Dara

Geguritan Dara memang sangat membedakan antara dua hal. Yaitu manusia dengan salah satu hewan yang bisa terbang, yaitu dara atau merpati.

Jika merpati bisa menjalin tali asmara atua tali percintaan dengan pasangannya seumur hidup. Maka akan berbeda dengan manusia yang susah jika menjalin cintanya dengan psangan seumur hidup.

Memang banyak yang bisa melakukannnya, naman banyak pula  yang susah melakukannya dan memilih untuk berpindah ke lain body. He.

Inilah Geguritan Dara

Dara
Saben ngendhok mung loro
Mesthi lanang wadon
Sak tetesan dadi jejodhoan
Ngetan ngulon sliwar-sliwer
Tansah bebarengan
Ora bakal pegat
Tekane kiyamat
Merga kuwi dadi sinandhi
Tresna kang utami
Kuwi watak wantune dara
Nanging mesthine,
Beda karo watake manungsa


Sifat manusia dan hewan memang berbeda. Namun dari segi filosofi percintaan, merpati lebih unggul diagungkan dari pada kesetiaan seorang manusia. Dan inilah isi dari Geguritan Dara yang sudah kita baca tadi. Silahkan klik untuk melihat daftar isi geguritan yang lainnya.


9.Geguritan Pring,Reketeg,Gunung Gamping, Ambrol

Geguritan Pring,Reketeg,Gunung Gamping, Ambrol ini adalah empat geguritan yang berbeda. Namun keempat geguritan tersebut masih behubungan satu sama lainnya. Geguritan ini menceritakan keadaan jaman sekarang.

Semisal pada geguritan gunung gamping. Dalam geguritan ini menggambarkan bahwa sumber daya alam jaman sekarang selalu dikeruk untuk kebutuhan manusia. Dulu gunung yang masih besar dan gagah kini harus kurus kerontang karena ulah manusia.

Banyak yang diambil oleh manusia di gunung, darat maupun laut. Mari kita simak bersama-sama. 

Pring
Pancen ora kaya wit liya
Ragaku lenceng tanpa cawang
Pratandha aku netepi setya
Tansah teteg lan bakuh
Dadi cagak pangukuh

Cilikanku kang bisa dijangan
Minangka tali asih lan asuh
Saiki,
sapa kang bakal ngesuh?


Reketeg
Paman, apa wartane ing dalan?
Gegodhongan padha gogrog
Kamangka ora ana wite
Banyu udan padha ngrutuki pitakonan
Nanging ora ana kang mangsuli

Apa wartane ing dalan, Paman?
Para putra padha gedandapan
ngoyak playune angin
kang nggawa hawa tegel
Esuk padha padudon 
Awan padha congkrah
Wengi malah padha nangis 
Paman, apa wartane ing dalan?  


Gunung Gamping
Endi wujudku?
Kang kawentar luhur
Dadi tilase para leluhur
Kang tansah ngabekti
Marang Gusti  lan sedulur

Delengen wujudku!
Pating growal
Cilik tur numlik
Akeh kriwikan utawa krowakan

Biyen sejatine aku garang
Nanging saiki sansaya garing
Saben-saben digagahi garong 
kang nitis ing jiwane gareng    


Ambrol
Pesti titahe Gusti
Kang ora bisa diinggati
Menungsa
Menus-menus kakehan dosa

Mula,
Tansaha eling lan meling
Marang ngilmu kautaman
Aja njegal
Lan melik darbeking liyan

Nanging,
Lakone Anoman obong
Sing ora ngobong bakal diobong

Jarene sapa?
Manungsa
Polahe kang nglantur tanpa pitutur
Nglunturake watak kang utama


Demikian Geguritan Pring,Reketeg,Gunung Gamping, Ambrol dari kelasjawa.com yang sudah kita simak. Semoga adanya geguritan in bisa menambah wawasan dan ilmu kita dalam dunia puisi Jawa.

Terlebih kita bisa merenungkan apa saja yang telah diperbuat oleh manusia sehingga banyak sekali sumber daya alam yang rusak tanpa ada pembenahan lebih lanjut. 

Share :

Facebook Twitter Google+
0 Komentar untuk " Kumpulan Geguritan Filosofi(Wit jagung,Mangsa Tandur,Marang Srengenge,Frase Wengi,Dara,Wit gedhang debog,Wit kambil glugu,Randu alas,Wit ringin,Ceplukan)"

Back To Top