Geguritan
Filosofi(Wit jagung,Mangsa Tandur,Marang Srengenge,Frase Wengi,Dara,Wit gedhang
debog,Wit kambil glugu,Randu alas,Wit ringin,Ceplukan) merupakan kumpulan
geguritan tentang filosofi. Makna yang akan dikupas dalam geguritan adalah arti
dalam judul geguritan tersebut.
Banyak
sekali makna yang bisa kita petik melalui geguritan ini. semisal perenungan
hidup, pemaknaan akan peninggalan leluhur yang kini dianggap sebagai hal yang
sepele. Melalui kelasjawa.com, mari kita
simak bersama-sama.
- Geguritan Wit Gedhang
Geguritan Wit Gedhang ini menggambarkan
seorang yang telah tua renta. Dahulu saat umurnya masih muda, ia adalah salah
satu pejuang kemerdekaan veteran. Ia membayangkan pada jaman dahulu orang-orang
hanya bisa makan bonggol gedhang/pangkal pisang yang letaknya di abwah pohon
pisang.
Sekaang, saat tubunya yang tua renta itu
sang kakek hanya bisa mengenang perjalannya yang panjang dan penuh derai
tangis.
Namun kini ia teringat lagi, kraena cucunya
menggambar pohon pisang itu di dalam buku gambarnya.
Mari kita baca geguritanya bersama-sama.
Wit Gedhang
Jare simbah, biyen nalika dadi pejuwang
veteran
Para pejuwang mangane mung bongol gedhang
Digodhog campur uyah
Tanpa rasa
Saiki yen simbah ningali wit gedhang
Ing kebon sisih omah
Kaya-kayaa simbah mbrebes
Paningale ngetokake luh
Sok malah mesem dhewe
“Wit gedhang dadi sinandhiku, Ngger”
Gegayuhane simbah pengin kaya wit gedhang
Tetep ngrembaka sanajan dibabat ping sewu
cacahe
Duwe anak akeh
Duwe woh mung sepisan
Bubar kuwi mati
Debogku bisa kanggo tancepan wayang
Klikopan debog dipeme bisa dadi tali buntel
tempe
Godhongku bisa kanggo mincuk bancakan
Papah ku bisa kanggo dolanan bocah2
Othog-othog, tembak-tembakan utawa boneka
rambut dawa
Saiki …
Aku mung bisa nyawang
Gambar wit gedhang ing bukune putuku
Demikian tadi Geguritan Wit Gedhang yang
telah kita baca bersama. Semoga bisa menambah wawasan kita tentang arti
pentingnya sejarang pejuang kemerdekaan.
Selain itu kita juga bisa bisa merenungkan
filosofi dari pohon pisang itu sendiri. geguritan tersebut di tulis pada
tanggal 25 feb 2013.
- Geguritan filosofi Randu alas
Geguritan filosofi Randu alas ini akan
membawa kita ke sebuah pemakaman yang letaknya di desa-desa. Di banyak
pemakaman desa, akan sangat mudah di dapatkan pohon randu alas yang besar
karena umurnya yang mencapai ratusan tahun. Biasanya tumbuhnya daun dan bunga
pada pohon randu alas ini akan bergantian.
Namun seiring berjalannya waktu, pohon
randu alas banyak yang tumbang. Bahkan tidak sedikit pula yang ditebang karena
alasan kemanan. Melalui geguritan ini kita bsia mengenang pohon randu alas itu.
Yuk kit abaca…
Randu alas
Umure wis kliwat petangatus taun
Yen mangsa rendheng godhongmu ngrembuyung
Banjur siji mbaka siji kabur kanginan
Sawise iku kembangmu aran plencing nusul
ngrembuyung abang
Plencingmu uga nusul mbrodholi pratandha
mangsa ketiga wis teka
Randu alas isih panggah satengaha kijingan
ing desaku
Isih kukuh, teguh lan puguh netepi janji
ngiyupi para eyang kang njumenengake desaku
Randu alas dadi seksi tanpa ucap
Mung meneng marang kahanan
Sawijining dina,
Krungu swara graji mesin lan buldoser
Wit Randu alas banjur sumare
Mripate merem
Kanggo selawase
Itulah tadi Geguritan Wit Gedhang yang
telah kita baca. Semoga bisa menambah wawasan kita tentang arti pentingnya
pohon peningglaan leluhur kita pada jaman dahulu.
Geguritan filosofi Randu alas akan membuat
kita bisa merenung akan arti pentingnya menanam pohon. Randu alas bukan hanya
disebut sebagai pohon yang mistis karena letaknya yang berada di tengah-tengah
pekuburan. Namun lebih dari itu.
3.Puisi Jawa Ceplukan
Puisi Jawa Ceplukan menceritakan pohon
ceplukan yang sering dipakai jamu oleh orang dahulu. Mungkin kakek dan nenek
kita masih menggunakannya. Pohon dijemur setelah itu di masak. Dan airnya bisa
diminum untuk menyembuhkan berbagai macam penyakit.
Namun era sekarang sudah banyak generasi
yang meninggalkan jamu tradisional tersebut. Jamu kini tergantikan oleh
sensei dari cina dan obat-obatan atau
herbal lain dari luar negeri.
Untuk itu penulis mengenang pohon ceplukan
tersebut melalui geguritan di bawah ini.
Ceplukan
Ing ngarep omah iki
Kelingan nate wektu cilik
Aku lan kanca-kanca dolanan ing sawah
Ing sawah iku akeh wit ceplukan
Wujude cilik, duweni woh bunder-bender
Kang kabuntel omah-omahan
Aku lan kanca padha mangan bareng-bareng
Aku kelingan welinge simbah
Kon mbedholke wit ceplukan kanggo jamu
Ing ngarep omah iki
Aku kepengin mbaleni wektu cilikku
Mbedhol wit ceplukan
Nanging wit mau wis ora ana
Amarga sawah wis dadi perumahan
Lan bapakku wis ora gelem jamu wit ceplukan
Pilih jamu sinsei lan herbal
Puisi Jawa berjudul Ceplukan sudah selesai
kita baca. Semoga dengan menziarahi pohon ceplukan tersebut kita bisa
merenungkan akan kayanya negeri kita. Banyak pohon-pohon dan obat-obatan alami
yang bisa tumbuh di tanah negeri kita. Namun sayang, oabat atau jamu banyak
diimpor dari luar negeri. Sungguh
terlalu.
4.Geguritan Wit Jagung
Geguritan Wit Jagung mengutip sedikit
cerita tentang anak yang mendapatkan nobel perdamaian. Anak tersebut
menyebarkan situs pendidikan ke internet melalui “kembang jagung”nya. Sempat
kepalanya ditembak karena dianggap melawan pemerintahan yang sah.
Ada peribahasa mengatakan “masih seumuran
jagung”. Peribahasa itu dianggap mewakili umur yang memang masih belia dan
disamakan dengan umur jagung yang hanya mencapai 3 bulanan saja.
Mari kita baca geguritannya.
Wit jagung
Aku minangka sinandhi
Kanggo umur kang cendhek
Aku minangka piranthi ukur
Kanggo ngerteni jembare lemah
Yen aku isih akeh
tegese lemah isih amba
Lan suwalike
Biyen gambarku nate kanggo
Lambange Pemilihan lurah
Nanging saiki wis ora
Mbuh apa sebabe!
Kembangku nate kabur
Tekan Taliban Pakistan
Nalika bocah umur 14 taun
Kanthi jeneng Malala Yousafzai
Nyebarke kembang jagung liwat situs
Banjur sirahe ditembak kaping pindho
Demikian geguritan Wit Jagung yang terinspirasi
dari cerita seorang anak Malala ini. Dengan membacanya kita bisa memahami
tentang filosofi pohon jagung yang sebenarnya.
5.Geguritan Mangsa Tandur
Sebenarnya Geguritan Mangsa Tandur bukan
hanya menceritakan para petani saat menanam padi. Namun geguritan ini lebih
banyak menceritakan kritikan kepada kaum elite yang duduk di kursi
pemerintahan.
Jika kita menanam padi, dan kita rawat
dengan baik-baik pasti suatu saat kita pasti akan memanen hasilnya.
Namun akan berbeda dengan memilih calon
pemimpin. Sudah kita pilih dengan baik-baik namun hasilnya belum tentu bisa
menambah perubahan kearah yang lebih baik.
Mari kita simak Geguritan Mangsa Tandur ini
Mangsa Tandur
Mangsa panen bakal mijil
Akeh wewaler utawa wong pinter
Padha nrajang nute dalan kamulyan
Nginteri ingkung satengahe pangestunan
Saiki isih mangsa labuh
Mangsa kang kebak tetandur
Nandur kabecikkan
Nandur silaturahmi
Nandur sedhulur
Lan nandur pitutur
Saliyane kuwi kang luwih wigati
Nandur tembung
Nandur gambar
Nandur
janji
Lan nandhur kadher
Nanging sapa ngira,
Lamun wis ketekan mangsa panen
Tetanduran ing mangsa labuh mau
Mung gari tilase
Merga wis kebedhol surasane
Oh, dhasar lamise lambe
Umak-umik tur akeh umuke
Oh, dhasar lunyune ilat
Sawise klakon ngemut drajat
Banjur liyane dipegat
Saat akan ada pemilihan calon pemimpin
pastilah banyak caleg atau Balon yang sok akrab dengan kita. Namun setelah
terpilih maka mereka seakan lupa dengan janji-janji manisnya yang telah mereka
ucapkan sebelumnya.
Demikianlah isi dari Geguritan Mangsa
Tandur. Semoga kita bisa memahami gejala ini.
6.Geguritan Marang Srengenge
Geguritan Marang Srengenge menceritakan
tentang keadaan orang jaman sekarang. Orang yang berperilaku baik di depan umum
dan menyandang pakaian yang bagus. Namun kita tidak bisa melihat perilaku
sebenarnya orang tersebut.
Karena mereka berperilaku di depan umum,
mungkin saja mereka hanya mencari gengsi atau kehormatan belaka.
Banyak dari mereka yang baik di depan namun
di belakanang mereka melakukan hal-hal yang kurang baik, bahkan sangat
merugikan orang banyak.
Inilah Geguritan Marang Srengenge
Marang Srengenge
Tembang mijil rame kapiyarsi
Ing wayah esuk kuwi
Nuntun lakumu kang sansaya gedhe
Pangajab ing donya luhurung budi
Saka pinggir
cendhela kene
Dak sawang
esemmu
Prasasat kembang
kang wiwit megrok
Karubung pedhut
suci
Ing wayah rina
Lakumu kairing crita
Crita endah
Kang nukulake rasa bungah
Nganggit sewu pangangkah
Nanging, Nalika
surup teka
Cahyamu
mbruwetake netra
Merga kabar
angin anggandha
Nyebar tumindak
nepsu sira
Geguritan Marang Srengenge tadi ditulis di Boyolali, pada tanggal 9 desember 2013. Dengan membaca dan
memahaminya kita akan menjadi tahu dan waspada. Terlebih orang yang mengumbar
pidato di depan umum. Kita tidak tahu bahwa pidatonya itu untuk pencitraan atau
benar-benar untuk kepentingan warga yang
mendengarkan.
7.Geguritan Frase Wengi
Geguritan Frase Wengi menggambarkan keadaan
jaman sekarang dan jaman dahulu. Jika waktu dahulu, saat malam kebanyakan
orang-orang membaca kitab, beribadah serta melakukan hal-hal yang dianggap
suci.
Namun berbeda dengan sekarang. Saat malam
diartikan sebuah perayaan atau semacam pencarian hiburan. Tidak sedikit yang
melakukan hiburan dengan hal-hal yang
kebablasan. Geguritan yang sangat pendek ini semoga bisa menjadi
renungan kita bersama.
Frase Wengi
Apa merga swara ngorek
Lan ngengkrik
Wayah iki dasanamane wengi?
Kang biyen dadi wayah kang suci
Kanggo mbabar bab sucine ati
Beda karo wengi
iki
Anane mung
kacilakan suci*
(*Irah-irahan kempalan cerpen Gunawan Tri Atmojo-Solo)
Geguritan Frase Wengi ditulis oleh
penggurit di Karanganyar, pada tanggal 8 Desember 2013. Untuk geguritan memang
pendek. Namun sudah mewakili amanat yang disampaikan oleh penulisnya dalam
geguritan tersebut.
8.Geguritan Dara
Geguritan Dara memang sangat membedakan
antara dua hal. Yaitu manusia dengan salah satu hewan yang bisa terbang, yaitu
dara atau merpati.
Jika merpati bisa menjalin tali asmara atua
tali percintaan dengan pasangannya seumur hidup. Maka akan berbeda dengan
manusia yang susah jika menjalin cintanya dengan psangan seumur hidup.
Memang banyak yang bisa melakukannnya,
naman banyak pula yang susah melakukannya
dan memilih untuk berpindah ke lain body. He.
Inilah Geguritan Dara
Dara
Saben ngendhok mung loro
Mesthi lanang wadon
Sak tetesan dadi jejodhoan
Ngetan ngulon sliwar-sliwer
Tansah bebarengan
Ora bakal pegat
Tekane kiyamat
Merga kuwi dadi sinandhi
Tresna kang utami
Kuwi watak wantune dara
Nanging mesthine,
Beda karo watake manungsa
Sifat manusia dan hewan memang berbeda.
Namun dari segi filosofi percintaan, merpati lebih unggul diagungkan dari pada
kesetiaan seorang manusia. Dan inilah isi dari Geguritan Dara yang sudah kita
baca tadi. Silahkan klik untuk melihat daftar isi geguritan yang lainnya.
9.Geguritan
Pring,Reketeg,Gunung Gamping, Ambrol
Geguritan
Pring,Reketeg,Gunung Gamping, Ambrol ini adalah empat geguritan yang berbeda.
Namun keempat geguritan tersebut masih behubungan satu sama lainnya. Geguritan
ini menceritakan keadaan jaman sekarang.
Semisal
pada geguritan gunung gamping. Dalam geguritan ini menggambarkan bahwa sumber
daya alam jaman sekarang selalu dikeruk untuk kebutuhan manusia. Dulu gunung
yang masih besar dan gagah kini harus kurus kerontang karena ulah manusia.
Banyak
yang diambil oleh manusia di gunung, darat maupun laut. Mari kita simak
bersama-sama.
Pring
Pancen
ora kaya wit liya
Ragaku
lenceng tanpa cawang
Pratandha
aku netepi setya
Tansah
teteg lan bakuh
Dadi
cagak pangukuh
Cilikanku
kang bisa dijangan
Minangka
tali asih lan asuh
Saiki,
sapa
kang bakal ngesuh?
Reketeg
Paman,
apa wartane ing dalan?
Gegodhongan
padha gogrog
Kamangka
ora ana wite
Banyu
udan padha ngrutuki pitakonan
Nanging
ora ana kang mangsuli
Apa
wartane ing dalan, Paman?
Para
putra padha gedandapan
ngoyak
playune angin
kang
nggawa hawa tegel
Esuk
padha padudon
Awan
padha congkrah
Wengi
malah padha nangis
Paman,
apa wartane ing dalan?
Gunung Gamping
Endi
wujudku?
Kang
kawentar luhur
Dadi
tilase para leluhur
Kang
tansah ngabekti
Marang
Gusti lan sedulur
Delengen
wujudku!
Pating
growal
Cilik
tur numlik
Akeh
kriwikan utawa krowakan
Biyen
sejatine aku garang
Nanging
saiki sansaya garing
Saben-saben
digagahi garong
kang
nitis ing jiwane gareng
Ambrol
Pesti
titahe Gusti
Kang
ora bisa diinggati
Menungsa
Menus-menus
kakehan dosa
Mula,
Tansaha
eling lan meling
Marang
ngilmu kautaman
Aja
njegal
Lan
melik darbeking liyan
Nanging,
Lakone
Anoman obong
Sing
ora ngobong bakal diobong
Jarene
sapa?
Manungsa
Polahe
kang nglantur tanpa pitutur
Nglunturake
watak kang utama
Demikian
Geguritan Pring,Reketeg,Gunung Gamping, Ambrol dari kelasjawa.com yang sudah kita simak. Semoga
adanya geguritan in bisa menambah wawasan dan ilmu kita dalam dunia puisi Jawa.
Terlebih kita bisa merenungkan apa saja
yang telah diperbuat oleh manusia sehingga banyak sekali sumber daya alam yang
rusak tanpa ada pembenahan lebih lanjut.
0 Komentar untuk " Kumpulan Geguritan Filosofi(Wit jagung,Mangsa Tandur,Marang Srengenge,Frase Wengi,Dara,Wit gedhang debog,Wit kambil glugu,Randu alas,Wit ringin,Ceplukan)"