ULANGAN KENAIKAN KELAS
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Tingkat / Semester : X / Genap
I. PILIHAN GANDA
Wangsulana pitakon-pitakon ngisor iki kanthi milih salah siji wangsulan kang wis sumadya !
Wacan ing ngisor iki wacanen kanthi pratitis amarga kanggo mangsuli pitakonan no.1 lan 2!
NYADRAN
Dening : Pratama Dana B.S_X Tsm 2
Assalamu’allaikum Wr.Wb
Sugeng siyang para pamiyarsa,
Pepanggihan malih kaliyan kula Pratama Dana B.S Wonten ing TV Oye-oye Jogja.
Wonten ing kalodhangan menika kula badhe ngaturaken babagan nyadran ing Cepogo. Nyadran sampun diwontenake wes suwe saking jamane simbah buyut kula riyin. Nyadran yaiku tradisi ingkang diwontenaken saking mbiyen. Kegiyatanipun ngresiki makam lan ndoangakake wong kang sampun seda.
Biyasanipun nyadran diwontenaken ing wulan ruwah lan maulud. Biyasanipun nyadran dipuntindakaken dinten senin tekanipun minggu utawa saben dina. Sak bubare nyadran biyasane dipunlajengaken silaturahmi mubeng-mubeng ing desa kasebut.
Sakbanjure niku dilajengaken dhahar sesarengan. Biyasanipun dhaharan kang dicepakake nggih menika sekul, sayur, woh-wohan, wedang, cemilan, sok nggih wonten kang nyepaki iwak ingkung lan sak liya-liyane.
Biyasanipun nyadran diwontenaken ing wulan ruwah lan maulud. Biyasanipun nyadran dipuntindakaken dinten senin tekanipun minggu utawa saben dina. Sak bubare nyadran biyasane dipunlajengaken silaturahmi mubeng-mubeng ing desa kasebut.
Sakbanjure niku dilajengaken dhahar sesarengan. Biyasanipun dhaharan kang dicepakake nggih menika sekul, sayur, woh-wohan, wedang, cemilan, sok nggih wonten kang nyepaki iwak ingkung lan sak liya-liyane.
Cekap semanten ingkang saged kula aturaken. Kirang langkungipun kula nyuwun pangapunten.
Salam “praticiima”
Wassalammuallaikum wr.wb
1. Wacan ing inggil kalebet wacan ... .
A. Crita Rakyat
B. Crita Cekak
C. Crita Pengalaman
D. Pawarta
E. Sesorah
E. Sesorah
2. Sesampunipun maos wacan kalawau, piwulang ingkang saged dipunpendhet inggih menika ... .
A. Acara nyadran saged kangge seneng-seneng
B. Acara nyadran saged kangge silaturahmi
C. Acara nyadran saged kangge kumpul-kumpul lan dhahar sesarengan
D. Acara nyadran sampun diwontenaken wes suwe saking jamane simbah buyut
E. Acara nyadran diwontenaken ing wulan ruwah lan maulud
3. Pitakonan-pitakonan ing ngisor iki kang bisa didadekake pedhoman nalika gawe/nyemak pawarta, yaiku ….
A. Prastawa iku ngenani bab apa?
B. Sapa wae sing ana gegayutane karo prastawa iku?
C. Neng papan ngendi prastawa iku kedaden?
D. Kena ngapa prastawa iku bisa kedaden?
E. a, b, c, d, bener kabeh.
E. a, b, c, d, bener kabeh.
4. Bobot isi lan ragam basa kang digawe utawa ditulis kudu dipahami dening masyarakat luas, amarga isine pawarta pancen katuju kanggo bebrayan akeh, klebu ciri-ciri pawarta / informasi ... .
A. Publitas
B. Aktual
C. Obyektif
D. Menarik
E. Alami
E. Alami
5. Pitakonan-pitakonan ing ngisor iki kang bisa didadekake pedhoman nalika gawe/nyemak pawarta, yaiku ….
A. Prastawa iku ngenani bab apa?
B. Apa wae sing ana gegayutane prastawa iku?
C. Neng papan ngendi prastawa iku kedaden?
D. Kena ngapa prastawa iku bisa kedaden?
E. Wangsulan a, b, c, d, leres
E. Wangsulan a, b, c, d, leres
6. Isine pawarta mujudake kedadeyan aktual. Sing dimaksud kedadeyan aktual yaiku...
A. kedadeyan sing diwartakake lumantar radio lan tivi
B. kedadeyan sing gawe gegere kaluwarga
C. kedadeyan sing gawe bingung
D. kedadeyang sing lagi nedeng-nedenge dirembug masyarakat
E. kedadeyan kang gawe seneng
7. Kang ora kalebu ciri-cirine pawarta yaiku...
A. adhedhasar fakta lan data
B. ora mujudake khayalan utawa panemu pribadi
C. nganggo basa rinengga
D. diwujudi kanthi apa anane
E. ora nggunakake teges kang asifat konotatif utawa ambigu ( ganda )
Pawarta cacah 3 ing ngisor iki kanggo mangusuli pitakonan no. 8-10!
Pawarta 1
Dening: Rina Saputri_X TKJ 1
Assalamu’alaikum wr.wb
Sugeng siyang para pamiyarsa
Pepanggihan malih kaliyan kula Rina Saputri, wonten ing Ririss Evanester Musuk poenya TV.
Wonten pawarta menika kula badhe ngaturaken babagan bencana gempa bumi utawa lindhu ingkang punjeripun wonten Kebumen, Jawa Tengah. Gempa menika kedadean dinten setu, 25 Januari 2014 wanci jam 12.00 WIB. Masyarakat ingkang wonten daerah menika dados trauma wedi menawi kedadean tsunami.
Cekap mekaten pawarta saking kula, kirang langkungipun kula nyuwun pangapunten.
Wassalamu’alaikum wr. Wb.
Pawarta 2
Dening: Nugroho Yoga Saputra_ X TKR 4
Asalamuallaikum wr. Wb.
Sugeng sonten para pamiarsa pepanggihan malih kaliyan kula nugroho yoga wonten ing kere hore tv. Wonten ing pawarta menika kula badhe ngaturaken pawarta babagan banjir ing jakarta lan sekitaripun. Banjir menika melanda Jakarta lan sekitaripun sampun wiwit pertengahan tahun 2013. Wonten ing banjir menika jakarta lan sekitaripun kalebet situasi ingkang darurat. Banjir menika sak beneripun sampun lekas wiwit wulan desember 2013, lan nembe dadhos puncakipun wonten ing wulan januari 2014.
cekap mekaten pawarta ingkang saged kula warta aken kirang langkungipun kula nyuwun agenging pangaksami.
¤SUGENG SONTEN¤
Wasalamuallaikum wr wb.
Pawarta 3
Dening : Firdha Ika Rahayu N
Assalamualaikum wr.wb. sugeng enjing para pamiyarsa. Pepanggihan malih kaliyan kula Firda Ika Rahayu Ningsih wonten ing AKU RAPOPO TV. Wonten pawarta menika kula badhe ngaturaken babagan bencana alam banjir, inggih punika wonten ing jakarta. Banjir punika kirang langkung dhuwuripun 3 meter. Para warga pada ngungsi wonten panggonan sing luwih aman. Bapak Presiden RI inggih menika ngaturaken bantuan dhumateng para pengungsi.
Cekap mekaten pawarta saking kula. kirang langkungipun kula nyuwun pangapunten.
Wassalamualaikum wr.wb
8. Pawarta ing dhuwur kang migunakake 5W+1H manggon ana pawarta ... .
A. 1
B. 2
C. 3
D. Sedaya pawarta wonten
E. Sedaya pawarta boten wonten
E. Sedaya pawarta boten wonten
9. Pawarta ing dhuwur kang migunakake pitakonan “what” manggon ana pawarta ... .
A. 1
B. 2
C. 3
D. Sedaya pawarta wonten
E. Sedaya pawarta boten wonten
E. Sedaya pawarta boten wonten
10. Pawarta ing dhuwur kang migunakake pitakonan “Why” manggon ana pawarta ... .
A. 1
B. 2
C. 3
D. Sedaya pawarta wonten
E. Sedaya pawarta boten wonten
E. Sedaya pawarta boten wonten
Pawarta ing ngisor iki kanggo mangsuli pitakonan angka 11-12!
Kesenian tradhisional wektu iki wis langka, embuh iku ing acara TV lan padinane. Kesenian tradhisional sithik mbaka sithik kadheseg budaya pop. Kahanan kang mrihatinake tumrap rasa handarbeni marang lestarine.
SD Tempak 1 Candimulyo, Magelang, pimpinan Komsyatun, S.Pd., salah sijine sekolah kang melu nguri-uri lan peduli tumrap kabudayan tradhisi Jawa. Carane kanthi kagiyatan ekstrakurikuler kesenian. Ing SD Tempak 1 Candimulyo, Magelang, ana pilihan ekstrakurikuler tumrap 170 siswane, yaiku olahraga lan kesenian.
Wondene kang melu ekstra kesenian ana 36 siswa. Ekstra kesenian kang diadani ing sekolah kasebut, yaiku kesenian “Topeng Ireng Krido Gumelar”. Jogedan lan tabuhane memper Kubra Siswa. Kesenian Topeng Ireng kanthi obahing tarian kang dinamis katon wus mbalung sumsum tumrap para siswa kang melu kelompok kesenian iki. Ubarampe tetabuhan kang digunakake, yaiku kenong, kendhang, dram, uga simbal kairing lelagon kanthi syair nuansa Islami.
Wondene kang melu ekstra kesenian ana 36 siswa. Ekstra kesenian kang diadani ing sekolah kasebut, yaiku kesenian “Topeng Ireng Krido Gumelar”. Jogedan lan tabuhane memper Kubra Siswa. Kesenian Topeng Ireng kanthi obahing tarian kang dinamis katon wus mbalung sumsum tumrap para siswa kang melu kelompok kesenian iki. Ubarampe tetabuhan kang digunakake, yaiku kenong, kendhang, dram, uga simbal kairing lelagon kanthi syair nuansa Islami.
(Kepethik saka: Djaka Lodang, No. 07/19 Juli 2008)
11. Pawarta ing dhuwur iku ngenani ….
A. Kesenian
B. Olahraga
C. Pendidikan
D. social
E. ekonomi
E. ekonomi
12. Djaka Lodang kang dadi sumbering pawarta ing dhuwur iku kalebu ….
A. Ariwarti
B. Kalawarti
C. Tabloid
D. televise
E. radhio
E. radhio
13. Ukara ing ngisor iki kang ora migunakake ater-ater anuswara yaiku ...
A. Pak Tarna arep macul mengko sore.
B. Ngomong iku sejatine uga angel.
C. Mangan soto enak banget rasane.
D. Intan sinau ing kamar mburi.
E. Pak Darajatun ngasta ing SMK Persada.
E. Pak Darajatun ngasta ing SMK Persada.
14. Mbak Soimah lagi mlayu ngidul ngoyak taksi merga kondene keri. Tembung ngidul menawa dirimbag manut asale dadi ....
A. n- + gidul
B. ngi- + dul
C. ng- + idul
D. ngi- + kidul
E. ng- + kidul
E. ng- + kidul
15. Ater-ater tripurusa iku wujude ana telu, yaiku ….
A. dak-, kok-, ng-
B. tak-, ko-, ni-
C. di-, tak-, m-
D. tak-, ko-, di-
E. dak-, kok-, ko-
E. dak-, kok-, ko-
16. Ukara ing ngisor iki kang migunakake ater-ater tripurusa, yaiku ….
A. Aku titip anakku sedhela ya?
B. Mangan sega doreng enak rasane.
C. Sing gawe sambel lotes ora pedhes.
D. Sandhalku dicolong maling.
E. Mardi ndhudhuk lemah nganti sore.
D. Sandhalku dicolong maling.
E. Mardi ndhudhuk lemah nganti sore.
17. Ater-ater anuswara ng- yen disambung karo tembung lingga kang mung sawanda dadi nge-. Kang dudu tuladhane kayata ing ngisor iki, yaiku ….
A. ngecet
B. ngedol
C. ngeplak
D. ngelas
E. ngepit
E. ngepit
18. Kula sampun mulih kala wau enjing, dene ibu dereng mulih. Tembung mulih kudu diowahi dadi...
A. kondur, wangsul
B. wangsul, kondur
C. bali, wangsul
D. wangsul, bali
E. bali, kondur
E. bali, kondur
19. Pacelathon ing ngisor iki satitekna!
Bu Marsi : ….
Fatin : “Kula bidhal saking griya tabuh 06.00, Bu.”
Pitakenan Bu Marsi kang leres yaiku ….
A. Dhik Fatin arep mangkat jam pira?
B. Bu Marsi kalawau tindak jam pinten?
C. Dhik Fatin kalawau kondur jam pinten?
D. Dhik Fatin badhe tindak jam pinten?
E. Dhik Fatin mau mulih jam pira?
E. Dhik Fatin mau mulih jam pira?
20. Ukara ing ngisor iki satitekna!
i. Sidane nganti parak esuk mripate ora bisa turu.
ii. Alon-alon tangane nyandhak koran sing ditinggal kancane rikala bengine mertamu saengga marai dadi regejegan.
iii. Kang ana kabar kacilakan montor mabur mawa tulisan gedhe-gedhe.
iv. Ora dirasa mripate Jatmiko ngetutake siji mbaka siji tulisan kang kapacak ana koran kuwi, tekan jenenge para korban.
v. Koran weton wulan kang wis kepungkur.
Urut-urutane ukara ing dhuwur supaya dadi paragaf sing becik yaiku ….
A. i-ii-v-iii-iv
B. i-ii-iii-iv-v
C. ii-i-iii-iv-v
D. v-ii-iii-iv-i
E. v-iii-iv-ii-i
E. v-iii-iv-ii-i
21. Cerkak iku karangan narasi kang asipat ….
A. deduktif
B. konotatif
C. fiktif
D. aktual
E. faktual
E. faktual
22. Pethikan cerkak ing ngisor iki wacanen kanthi pratitis!
Wengi katon atis, ndilalah entuk jatah rondha kampung. Ana pos rondha sing dirembug bab blanjane pegawe negri sing bakal mundhak maneh. Ana sing kandha kalamun pegawe negri kuwi ngentek-enteki dhuwit negara. Nyambut gawe mung leca-lece, sakpenake dhewe, nanging saben sasi ajeg nampa blanja. Aku nyoba nengahi, menawa ora kabeh pegawe negri kaya mangkono, akeh sing iya tenanan anggone nyambut gawe, dadi aja digebyah uyah. Kabeh padha sarujuk marang panemuku kuwi, sanadyan batinku krasa lara, awit aku dhewe nyambut gawe sakepenakku, sanadyan wong-wong kuwi ora ngerti.
Unsur intrinsik kang digambarake ana ing sajroning pethilan cerkak ing dhuwur yaiku ….
A. Alur
B. Amanat
C. Watak
D. basa
E. latar
E. latar
23. i. Sidane nganti parak esuk mripate ora bisa turu.
ii. Alon-alon tangane nyandhak koran sing ditinggal kancane rikala bengine mertamu saengga marai dadi regejegan.
iii. Kang ana kabar kacilakan sepur mawa tulisan gedhe-gedhe.
iv. Ora dirasa mripate Jatmiko ngetutake siji mbaka siji tulisan kang kapacak ana koran kuwi, tekan jenenge para korban.
v. Koran weton wulan kang wis kepungkur.
Urut-urutane ukara ing dhuwur supaya dadi paragaf sing becik yaiku ….
A. i-ii-v-iii-iv
B. i-ii-iii-iv-v
C. ii-i-iii-iv-v
D. v-ii-iii-iv-i
E. v-iii-iv-ii-i
D. v-ii-iii-iv-i
E. v-iii-iv-ii-i
24. Antok tambah nylekit amarga ora kasil mancing muntabe Asih kanthi ukarane sing dhisik mau. Pancen dhasare Asih kuwi bocah wadon sing sabar lan bisa mangerteni wataking liyan. Dadi nalika carane omong Lilik ngono kuwi, blas siji-sijia ora dilebokke ati.
Pethilan cerkak kasebut nggambarake unsur cerkak kang awujud ….
A. tema
B. alur
C. amanat
D. watak/paraga
E. lelewaning basa
E. lelewaning basa
25. Ing ngisor iki kang ora kalebu unsur ekstrinsike cerkak yaiku ….
A. budaya
B. agama
C. pendhidhikan
D. gaya bahasa
E. ekonomi
E. ekonomi
26. Umure patang puluh taun, nanging praupane katon tuwa banget. Pawakane cilik dhuwur. Ulate anyep njejet tanpa greget. Nanging sorot mripate tajem kaya kuwawa nembus kahanan jagad liya. Rambute dawa ikel-ikel, brengose kandel, duwe godheg lan jenggot ketel sarwa kruwel-kruwel. Diumbar njembrung ora kopen. Sandhangane uga pating sradhul ora karu-karuwan padane.
Perangan utawa unsur kang katon banget ana ing sajrone cerkak dhuwur yaiku ….
A. basa
B. paraga
C. alur
D. latar
E. tema
E. tema
27. Nalika wayah sore, aku rumangsa sumpek ana kos-kosan. Aku ngglindhingake montorku mubeng-mubeng. Aku nuju sawijining minimarket anyar sing katon akeh pengunjunge.
Ukara ing dhuwur kadhapuk unsur ing cerkak yaiku ….
A. amanat lan latar
B. latar lan sudut pandang
C. alur lan watak
D. latar lan tokoh
E. basa lan amanat
E. basa lan amanat
28. "Kula nuwun pak, sowan kula mriki ......…Pak Joko. Panjenengan mangke jam pitu dalu dipun aturi tindak dalemipun Pak Eko saperlu rembagan mundhut bala pecah."
Ganepe ukara kasebut yaiku ....
A. Dipunutus
B. Diutus
C. didhawuhi
D. dipunkengken
E. dikengken
E. dikengken
29. Yanto : Ah apa kudu ngono kuwi? Ngrokok Iku bahaya tumrape kesehatamnu. Awake dhewe isih enom, nek banjur nom-nomane awake dhewe iku dientekake kanggo cara-cara ngono kuwi, banjur dadi apa suk tuwane. Kowe bakal diperbudak karo barang-barang kang ora ana gunane. Watake Yanto sing kagambarake ing dhuwur, yaiku....
A. Mbocahi
B. cengeng
C. aleman
D. manja
E. mudhengan
E. mudhengan
30. Pacelathon ing ngisor iki wangsulana!
Mbah Nardi kuwi wis sepuh. Dadi akeh laline. Sanajan wis nate diwenehi ngertos yen Rendra kuwi omahe cedhak Pak Lurah, nanging isih tetep nyuwun priksa wae.
Mbah Nardi : “Nak Rendra, omahmu ki ngendi?”
Rendra : ….
Wangsulane Rendra ingkang leres yaiku ….
A. Griya kula caket kaliyan Pak Lurah, Mbah.
B. Dalem kula caket kaliyan Pak Lurah, Mbah.
C. Omah kula caket kaliyan Pak Lurah, Mbah.
D. Omahku cedhak kaliyan Pak Lurah, Mbah.
E. Griya kula cedhak kaliyan Pak Lurah, Mbah.
E. Griya kula cedhak kaliyan Pak Lurah, Mbah.
II. Pitakonan-pitakonan ing ngisor iki wangsulana kanthi pratitis!
1. Sebutna napa mawon Medhia kang asring/lumrah diginakaken kangge nggiyarake pawarta!(gangsal mawon)
2. Ukara-ukara ing ngisor iki wacanen kanthi tliti!
A. Jo, Sandhalmu disilih Mbak Agnes Monika sedhela.
B. Mangan stik campur krupuk enak rasane.
C. Sing gawe sambel lotes ora pedhes.
D. Aku titip motor balapku sedhela ya, Le?
E. Reza Rahardian ndhudhuk lemah nganti sore.
F. Ahmad Dhani, mobilmu dak silih dhisik ya!
D. Aku titip motor balapku sedhela ya, Le?
E. Reza Rahardian ndhudhuk lemah nganti sore.
F. Ahmad Dhani, mobilmu dak silih dhisik ya!
Ukara-ukara ing dhuwur kang migunakake ater-ater tripurusa, manggon ana aksara ….
3. Crita rakyat ing ngisor iki gantinen dadi basa krama!
Asal-Usul Dhusun Kismobudoyo
(Dening : Distria Febrianti _X TKJ3)
Jaman mbiyen ana daerah kang daerah iku kabeh warga dhusun gotong royong ndamel gendheng. Sedaya warga iku saben dina gotong royong damel gendheng saking jam 8 esuk tekan jam 5 sore. Saking akehing sedaya warga dhusun damel gendheng ngantos bekasipun gendheng akeh banget. Para warga terus njenengake desa mau dadi KISMOBUDOYO, tahun 1952. Ingkang artinipun kismo artinipun omah, budoyo artinipun kebudayaan utawi usaha. Sak menika dados dhusun Kismobudoyo.
.
4. Gaweya cerkak kanthi tema bebas. Gunakna paramasastra kang bener lan basa kang becik! (ampun sami kaliyan soal)
5. Sawise cerkak mau wis dadi, banjur golekana unsur instrinsike!
Kunci Jawaban
I.
II.
1. TV, radhio, internet, ariwarti, kalawarti,
2. A lan F
3. Asal-Usul Dhusun Kismobudoyo
Jaman rumiyin wonten dhaerah kang daerah iku kabeh warga dhusun gotong royong ndamel gendheng. Sedaya warga iku saben dina gotong royong damel gendheng saking jam 8 esuk tekan jam 5 sore. Saking akehing sedaya warga dhusun damel gendheng ngantos bekasipun gendheng akeh banget. Para warga terus njenengake desa mau dadi KISMOBUDOYO, tahun 1952. Ingkang artinipun kismo artinipun omah, budoyo artinipun kebudayaan utawi usaha. Sak menika dados dhusun Kismobudoyo.
4. Para siswa gawe cerkak miturut kewasisane
5. Unsur intrinsik cerkak miturut adhedhasar cerkak kang wis di tulis ing nomer 4
Kembali ke Daftar isi Soal, Kunci, Materi Basa Jawa SD, SMP, SMA/SMK
Kembali ke Daftar isi Soal, Kunci, Materi Basa Jawa SD, SMP, SMA/SMK
0 Komentar untuk "Soal, Kunci Bahasa Jawa UKK Kelas X SMA/Genap"