A. Pilihen salah siji jawaban kanggo soal-soal ing ngisor iki kanthi menehi tandha ping (x) ing antarane a, b, c, utawa d kang kokanggep paling bener!
1. Wardoyo bocah sing jujur. Kosok balene tembung jujur yaiku ....
a. goroh
b. angkuh
c. sombong
d. sregep
Wangsulan: a.
2. Cacahing baris wonten ing tembang macapat yaiku guru....
a. wilangan
b. wyanjana
c. gatra
d. wilangan
Wangsulan: c.
3. Guru wilangan yaiku ....
a. cacahing bait saben tembang
b. cacahing wanda saben larik
c. cacahing huruf
d. cacahing tembang
Wangsulan: b.
4. Tandha kang gunane kanggo ngowahi aksara urip (vokal) dadi aksara mati (konsonan) diarani ....
a. pangkon
b. layar
c. wigyan
d. cecak
Wangsulan: a.
5. Crita neng ngarepe wong akeh iku prayogane nggunaake basa ....
a. ngoko
b. krama
c. krama inggil
d. dialek
Wangsulan: c.
6. Guru wilangan lan guru lagune tembang Pangkur gatra kaping papat yaiku ....
a. 7a
b. 7u
c. 7i
d. 7e
Wangsulan: a.
Kembali ke Daftar isi Soal, Kunci, Materi Basa Jawa SD, SMP, SMA/SMK
7. Tembang Pangkur iku anduweni watak kayata ing ngisor iki....
a. grapyak
b. gagah
c. trenyuh
d. nandang kasmaran
Wangsulan: b.
a. ayem
b. bungah
c. sabar
d. manutan
Wangsulan: c.
10. Tukua kangkung ... wae, ya!
Tembung kang mathuk kanggo ukara ing dhuwur yaiku ....
a. satalen
b. satompo
c. sabongkok
d. saunting
Wangsulan: d.
Wacan kanggo soal nomer 11–15
Sabubare lakon Duryudana Gugur, ing nagara Ngastina para Kurawa sing isih urip mung kari siji, yaiku Raden Kartamarma. Bebarengan karo Raden Aswatama, Raden Kartamarma gawe cara kepriye carane supaya bisa numpes Pandhawa. Sawijining wengi Raden Kartamarma lan Raden Aswatama bisa mlebu pesanggrahan Hupalawija, sawijining pesanggrahane para Pandhawa.
Raden Kartamarma lan Raden Aswatama bisane mlebu ing sajroning pesanggrahan iku karana lewat trowongan ngisor lemah kang digawe Raden Aswatama. Ana sajroning pasanggrahan Raden Kartamarma lan Raden Aswatama padha ngamuk, mateni sedulur-sedulur Pandhawa sing lagi turu angler.
Prabu Drestajumna kang lagi turu angler mati dening Aswatama. Raden Parikesit isih bayi, wengi kuwi durung turu malah nangis ngerti Raden Kartamarma nyedhak. Sikile Raden Parikesit mancal-mancal. Panah Pasopati sing ana sacedhake Parikesit kepancal. Panah nylorot banter ngenani dadane Raden Kartamarma. Raden Kartamarma tekaning pralaya.
Dewi Wara Srikandhi lan Dewi Utari nglilir. Weruh kedadeyan iku banjur bengok-bengok. Raden Aswatama bingung mlayu nunjang palang. Wengi kuwi para Pandhawa pinuju ora ana pesanggrahan. Mula Dewi Srikandhi nggacar Aswatama. Nanging Wara Srikandhi ora bisa nyekel malah gugur merga kaprejaya Aswatama.
Kanggo numpes Raden Aswatama, mulane Raden Werkudara diprentah Prabu Kresna supaya nggoleki Aswatama saketemune. Bareng Raden Aswatama bisa dirangket dening Raden Werkudara, mula banjur kaprejaya Raden Janaka kanthi kajemparing panah. Raden Aswatama tekaning pralaya.
11. Sabubare lakon Duryudana Gugur, ing nagara Ngastina para Kurawa sing isih urip mung kari siji, yaiku ....
a. Raden Janakab. Raden Parikesit
c. Raden Werkudara
d. Raden Kartamarma
Wangsulan: d.
12. Prabu Drestajumna seda amarga diperjaya dening ....
a. Raden Janaka
b. Raden Aswatama
c. Raden Kartamarma
d. Raden Parikesit
Wangsulan: b.
13. Nalika Raden Aswatama tekaning pralaya, Raden Parikesit ....
a. isih bayi
b. wis tuwa
c. wis gedhe
d. isih cilik
Wangsulan: a.
14. Sing merjaya Dewi Srikandhi yaiku ....
a. Raden Aswatama
b. Raden Janaka
c. Raden Kartamarma
d. Raden Parikesit
Wangsulan: a.
15. Raden Aswatama tumekane pralaya amarga kajemparing dening panahe ....
a. Raden Parikesit
b. Raden Kresna
c. Raden Werkudara
d. Raden Janaka
Wangsulan: d.
16. Sing ora kelebu tembang macapat, yaiku ....
a. Pangkur
b. Maskumambang
c. Campursari
d. Megatruh
Wangsulan: b.
17. Yen nulis pelapuran kudu ana ....
a. cap saka kepala sekolah
b. tanggal
c. jeneng sing ngewangi
d. panganan sing dituku
Wangsulan: b.
18. Sing dudu pathokan gawe tembang macapat yaiku ....
a. ngerti guru lagu
b. ngerti guru wilangan
c. ngerti guru gatra
d. ngerti tandha maca
Wangsulan: d.
19. Sawijining (1) ... ana kancil mlaku-mlaku ing pinggir kali, dumadakan ora dijarag kancil ngidak keyong sing lagi (2) ... gremet-gremet golek pangan.
Supaya ukara ing ndhuwur dadi ukara kang trep nomor (1) lan (2) isine ....
a. dina, mlaku
b. dhusun, mlaku
c. wayah, turu
d. wayah, lunga
Wangsulan: a.
20. Ana crita ing ndhuwur, Manuk Jowan duwe watak kang ....
a. seneng
b. becik
c. brangasan
d. ala
Wangsulan: b.
21. Manuk Jowan lagi menclok ana ing wit. Wit mau dumunung sandhuwuring blumbang. Dumadakan krungu swara njaluk tulung. Jebul Semut Ngangrang kecemplung blumbang. Manuk Jowan age-age nyucuk godhong ditibakake ing banyu cedhak Ngangrang mau. Semut Ngangrang munggah ing godhong, banjur bisa slamet tekan pinggir blumbang.
Wiwit dina iku Ngangrang lan Jowan kekancan. Ing sawijining dina, ana sangisore wit mau katekan wong sing seneng mbedhil. Bedhile diincerake persis sirahe Si Jowan. Semut Ngangrang nyokot sikile si tukang bedhag pikat, jret ... pangincerane mleset. Jowan kaget banjur mabur kleper.
Isine crita ing ndhuwur yaiku ....a. Jowan mungsuh Ngangrang
b. Ngangrang mungsuh si Bedhag Pikat
c. Ngangrang kekancan karo Jowan
d. Ngangrang kekancan karo Si Bedhag Pikat
Wangsulan: c.
22. Bareng wis gedhe Damarwulan dadi nom-noman nduweni watak satriya, sregep nyambut gawe, jangkep tata kramane, tansah manembah marang Gusti.
Wacan ing ndhuwur ngemu teges ....
a. luhur budine, kandel imane
b. manembah marang Maha Kuwasa
c. seneng merga arep dadi wong tuwa
d. seneng merga duwe tata krama
Wangsulan: a.
24. Rampungna wicantenan iki!
Bu Sri : “Kulanuwun”
Bu Ika : “Mangga, e...Bu Sri, mangga pinarak lenggah”.
Bu Sri : “....”
a. Nuwun sewu!
b. Mboten
c. Inggih
d. Sampun
Wangsulan: c.
25. nyapu-latar-sore-sore-aja
Urutna supaya dadi ukara kang mathuk.
a. Sore-sore aja nyapu latar.
b. Nyapu latar aja sore-sore.
c. Aja nyapu latar sore-sore.
d. Aja sore-sore nyapu latar.
Wangsulan: a.
26. Saiki lagi mangsa udan becike sangu payung.
Ukara ing ndhuwur yen digawe dadi krama alus yaiku ....
a. Saiki taksih mangsa jawah saenipun ngasta payung.
b. Samenika taksih wanci jawah saenipun ngasta songsong.
c. Saiki taksih wanci jawah saenipun ngasta songsong.
d. Saniki taksih wanci jawah saenipun ngasta songsong.
Wangsulan: b.
2) Ngembangake cengkorongan utawa kerangka lapuran dadi lapuran kanthi nggunakake basa kang trep.
3) Nggawe cengkorongan utawa kerangka lapuran.
4) Nliti asil lapuran supaya dadi luwih sampurna.
5) Nyathet utawa nglumpukake dhata saka bab utawa objek kang diamati.
Urutane carane gawe lapuran kang becik yaiku ....
a. 1-5-3-4-2
b. 1-5-3-2-4
c. 3-5-2-1-4
d. 5-3-4-2-1
Wangsulan: b.
29. Ditulung malah ...., isine terusan paribasan iku aksara Jawane ….
a. mutu= c. menÕ|=
b. mntu= d. bunTu=
Wangsulan: c.
30. Ukara acak iki runtutna supaya dadi paragraf sing bener!
1) Dijenang setengah mateng diwenehi uyah lan panili.
2) Glepung beras dicampur gula karo santen.
3) Banjur dikukus nganti mateng.
4) Yen wis adhem diwungkusi tengahe diwenehi gedhang.
a. 2, 4, 1, 3 c. 4, 3, 1, 2
b. 1, 2, 3, 4 d. 2, 1, 4, 3
Wangsulan: d.
B. Isenana cecek-cecek ing ngisor iki kanthi pratitis!
1. Sing nonton bal-balan jejel .... ngebaki stadion.
Wangsulan: riyel
2. Guru wilangan lan guru lagune tembang Pangkur yaiku ....
Wangsulan: 8a, 11i, 9u, 7a, 12u, 8a, 8i
4. (1) mesthi (2) tetulung (3) ingkang (4) tiyang (5) seneng (6) kancanipun (7) katah
Urutane nata tembung supados dados ukara sing leres yaiku ....
Wangsulan: 4-3-5-2-1-6-7
5. Cacahing wanda saben sagatra ing tembang macapat diarani ....
Wangsulan: guru wilangan
7. Sawise nindakake pengamatan utawa panaliten, banjur gawe ....
Wangsulan: lapuran
8. Balung klapa , ethok-ethok ora ngerti . Balung klapa tegese ....
Wangsulan: bathok
9. Kuku Pancanaka kuwi gegamane ....
Wangsulan: Raden Bima
10. Putra pambarepe Pandhawa yaiku ....
Wangsulan: Puntadewa
C. Wangsulana pitakon-pitakon ing ngisor iki kanthi pratitis!
1. Apa gunane lapuran pengamatan iku? Jlentrehna!
Wangsulan:
Kanggo menehi informasi marang wong liya babagan panaliten, uga nambah wawasan/pengetahuan.
2. Apa paedahe nyinau crita wayang Arjuna?
Wangsulan:
Bisa mangerteni crita wayang lan bisa njupuk pesen/amanat/budi pekerti sing luhur sing bisa dituladhani.
3. Gawea sapada wae tembang Pangkur nganggo basamu kang becik!
Wangsulan:
(Kreativitas siswa)
Kembali ke Daftar isi Soal, Kunci, Materi Basa Jawa SD, SMP, SMA/SMK
0 Komentar untuk "Soal-Kunci Semesteran Basa Jawa Kelas 6 SD/Gasal"